perjantai 17. tammikuuta 2020

Omakanta

Kukat piristää aina ☺️

Olen pitkään ihmetellyt omakanta-palvelua esiteinin / teinin äidin näkökulmasta. En ole vuosiin nähnyt esikoisen terveystietoja omakannasta. Kuitenkin nuoren terveys ja hyvinvointi on vanhempien vastuulla.

Olisi paljon helpompaa katsoa esim. verikokeiden tulokset netistä kuin soittaa tiettynä aikana terveyskeskukseen ja jonottaa tunti... Olisi paljon helpompaa katsoa reseptien voimassaoloaika tai onko e-resepti kirjoitettu netistä kuin alkaa soittelemaan apteekkiin.

En ymmärrä tätä logiikkaa, saan tiedot puhelimitse, mutta en voi katsoa omakannasta 🤔

Mielestäni olisi paljon järkevämpää antaa tietojen olla vanhempien nähtävillä KUNNES nuori päättää evätä vanhinmmilta sen oikeuden. Varmasti joillain on hyvät perusteet kieltää vanhempia näkemästä terveystietoja.

Meillä ainakin teinin sairastuessa äiti varaa lääkäriajan, käyttää lääkärissä, ostaa lääkkeet. En oikeasti usko, että nuori, jonka aivotkaan eivät ole kunnolla kypsyneet voisi vastata itse kaikista asioistaan.

(Teini-ikäkin on laaja, mutta nyt tässä tarkoitankin näitä yläkoululaisia ja isompia alakoululaisia.)

Tämä, ettei vanhempia tiedoteta asioista / vanhemmilla ei ole oikeutta nähdä lapsen tietoja, tuli taas yhtenä iltana ärsytyksen aiheeksi.  Teini tuli yöllä alakertaan ja kertoi juuri saaneensa tekstiviestin hammashoitolasta. Hammaslääkäri olisi ollut sinä aamuna. Huonopa sinne oli mennä, kun viesti tuli 14 tuntia myöhemmin kuin aika olisi ollut, eikä äitikää tiennyt asiasta, että olisi voinut muistuttaa menemään sinne.

No, tilasin sitten uuden ajan hänelle ja nyt tiedän milloin se on, jos viestiä ei tule ajallaan. Ja voin vielä muistuttaa menemään sinne ☺️

-Kirsi / Lapsellista arkea

          

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti