tiistai 28. huhtikuuta 2020

Missä mun yöunet on?

Sinne meni yöunet, taas. Eikä ole edes täysikuun kuuhulluutta.. Nukkuminen ja hyvät yöunet olisivat kyllä tärkeät, mutta mikäs teet, kun se uni ei tulekkaan? Se kyllä kävi jo kurkkimassa, mutta epämääräinen huhuilu alkoi häiritä... Pienistä äänistä ei minun yöunet häiriinny, mutta nukahtamisvaiheessa ja Lempiä syötellessä häiritsi. En kyllä muista miksi valvoin viime yönä ja sitä edellisenä..

Lempi siis edelleen heräilee öisin tissille, eikä se häiritse minun untani, koska nukkuu valmiiksi vieressä. En edes kunnolla siihen herää, raotan vain paitaa. Neuvolassa aina kyseltiin heräämisen määriä. Enhän minä niitä tiennyt, kun en varsinaisesti herää, ellei ole hätänä jotain, itke tms. Jos minun pitäisi nostella Lempiä sänkyyn ja pois olisin ihan nuutunut aamusta, sellainen on paljon rasittavampaa kuin tämä meidän malli.

Isommatkin kipasevat viereen toisinaan , Katariina tulikin jo. Koen paljon uuvuttavammaksi aloittaa yöllä taistelun nukkumapaikoista, mitä antaa tulle viereen. Kokeiltu on. Toki joskus on ahdasta, jos useampia unikavereita sänkyyn tulee, mutta aika aikaansa kutakin. Yleensä en edes herää, jos Iida tai Katariina tulee viereen.

Mutta se tunne, kun juuri olet nukahtamassa, pienessä horroksessa jo. Puoliso kuorsaa seläntakana ja kuuluu yhtäkkiä HUU. Kuorsaus jatkuu ja taas HUU... Syöttelen Lempiä ja mietin että mistä ihmeestä tuo ääni aina välillä kuuluu... Onko isäntä ruvennut kuorsatessa huhuilemaan tai huokailemaan kummallisesti? Olin jo potkasemassa häntä, että vaihtaisi asentoa, kun aloin miettiä ettei se nyt ehkä kuulukaan täältä, vai kuuluko? Ei. Paniikki! Onko jollain henkiahtaalla? Singahdan sängystä ylös ja lähden tyttöjen huoneeseen. HUU.. Ei hitto, mistä se ääni tulee? Käyn kaikkien hengitykset läpi ja ihan vaikutti kaikki olevan kunnossa. HUU.. Mistä tuo ääni tulee? Juhani? Portaiden alla olen jo menossa, kunnes kuuluu HUU. Ulkoa. Hitto, se oli pöllö, joka kierteli meidän taloa. Ja kun sai minut täysin hereille, niin arvatkaa huhileeko enää?! 

Arvatkaapa ketä aamulla taas väsyttää. Taas. 

Minun pitäisi aina saada nukahtaa heti, kun väsyttää. Jos jään valvomaan tai en pääse nukkumaan silloin, niin voin sanoa hyvätit Nukku-Matille. 

Häiriintyykö sinun uni herkästi?

 - Kirsi / Lapsellista arkea 

2 kommenttia:

  1. Voi pöllö minkä teki:) minulla on ihan sama juttu että jos en käy hetki kun väsyttää, nukkumaan, ei tarvitse mennä sitten oikein ollenkaan. Viimeyönä katsoin kelloa vielä neljän aikaa... ja meidän lapsethan nukkuvat kaikki illasta aamuun eli ei heistä johdu minun kukkumiseni...

    VastaaPoista
  2. Onneksi yökukkujia on muitakin 👍 Taas kerran täällä valvon. Aamulla kyllä kello soi aikaisin, mutta jospa seuraavana yönä nukuttais paremmin.

    VastaaPoista